Najczęściej czytane
II Prowincjalne Warsztaty Medialne
Przygotowanie i prowadzenie konferencji prasowej. Udzielanie wywiadu. Prowadzenie strony internetowej. O tych i innych tematach związanych z przekazywaniem informacji dzisiaj mówiono w trakcie II Warsztatów Medialnych, które odbyły się w Domu św. Maksymiliana w Gdańsku w dniach 6-7 listopada 2009 r.
O tym, że także zakonnicy muszą uczyć się zasad, które panują dziś w mediach, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Walutą powszechną w dzisiejszym świecie stała się informacja. Agencje informacyjne prześcigają się w szybkości serwowania wiadomości. Nie zawsze, niestety, mechanizme rządzące światem mediów, są szlachetne i jednoznaczne. Dlatego tym bardziej istnieje potrzeba, by je poznać i umieć się wśród nich “poruszać”. Służyła temu druga edycja warsztatów przygotowanych przez Prowincjalną Komisję ds. Mediów, którą kieruje o. Piotr Matuszak oraz Dom św. Maksymiliana w Gdańsku (jego dyrektorem jest o. Roman Zioła).
Do prowadzenia warsztatów zaproszeni zostali znani warszawscy dziennikarze: Patrycja Michońska-Dynek i Sławomir Dynek, od lat związani z katolickami mediami. Ich celem było przekazanie franciszkanom różnych możliwości kontaktów z mediami, sposobów nawiązywania i utrzymywania współpracy z dziennikarzami, opracowywania komunikatów prasowych i na stronę internetową, przygotowanie do udzielania wywiadów i krótkich wypowiedzi, przygotowanie do udziału w programach o różnej formie. Spotkanie zostało zatem podzielone na dwie części – w pierwszej dziennikarze opowiadali o mediach, współpracy z dziennikarzami ukazując w ten sposób, iż dzisiaj Kościół (a więc także i zakonnicy) musi być otwarty na media, ale jednocześnie znać ich działanie, by umieć współpracować z nimi w sposób dojrzały. W drugiej części (która rozpoczęła się drugiego dnia), już stricte warsztatowej, franciszkanie poznawali szczegóły związane z przygotowanie i przeprowadzeniem konferencji prasowej (szczególnie dotyczącej niełatwych tematów) oraz tajników udzielania wywiadu. Okazało się, że nawet dla kapłana, który każdego dnia spotyka się z ludźmi, mówi do nich, jest “otrzaskany” z mikrofonem, stanięcie oko w oko z dziennikarzem i udzielenie wywiadu może wywołać spory stres. Warsztaty jednak pokazały, jak z nim sobie radzić, w jaki sposób właściwie przekazywać ważne treści. Dziennikarze wskazywali także na zachowania, jakich należy unikać w kontakcie z mediami oraz na potrzebę cierpliwej acz roztropnej współpracy. Uczestnicy warsztatów uczyli się także podstawowych zagadnień związanych z public relations – w jaki sposób umiejętnie i skutecznie informować o wydarzeniach w parafiach czy wspólnotach zakonnych, jak dbać o medialny wizerunek.
Poruszono także sprawę stron internetowych, które już od dawna stały się podstawową wizytówką firm, organizacji, a także wspólnot parafialnych czy duszpasterstw, a nawet cały diecezji czy prowincji zakonnych. Franciszkanie uczyli się podstawowych zasad związanch z prowadzeniem strony internetowej, od strony medialnej jak i technicznej.
Na koniec warsztatów odbyło się spotkanie z Ministrem Prowincjalnym, o. Adamem Kalinowskim, który ze swej strony przedstawił oczekiwania i propozycje związane z działalnością medialną prowincji. Zachęcał braci odpowiedzialnych za media w poszczególnych klasztorach do aktywnej współpracy i jeszcze bardziej wzmożonych wysiłków, by informacje o wydarzeniach w naszych franciszkańskich placówkach były przekazywane w sposób właściwy mediom.
Codziennie bracia odprawiali wspólną Eucharystię oraz spotykali się na modlitwie brewiarzowej. Uczestnicy II Prowincjalnych Warsztatów Medialnych wyjeżdżali z Gdańska zadowoleni i wzbogaceni nową wiedzą dotyczącą współczesnych mediów. W warsztatach udział wzięli bracia z niemal wszystkich klasztorów prowincji.
Kilka słów o warsztatach (o. Tomasz Tęgowski)
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.